leraar als redder

In bijna iedere klas zitten kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Deze zorg vraagt heel veel van leraren. Ze kunnen deze kinderen toch niet in de steek laten? Maar hoe moet dat dan met de rest van de klas? Meester Harm in hoofdstuk 8 doet er alles aan om zorgleerling Rachid te helpen. Hij stopt veel tijd in extra hulp, zelfs als het ten koste gaat van zijn eigen pauze. Maar hij schept er dan ook veel voldoening in als zijn hulp zijn vruchten afwerpt. Daarin ziet hij resultaat van zijnleraar als redder werk: zie je wel, ik doe het goed als leraar; zonder mij had hij het niet gered. Een voor de hand liggende, en vast voor velen herkenbare gedachtegang: als ik me nou maar heel hard inzet voor mijn leerlingen, en zij betere resultaten halen, ben ik een goede leraar. Toch lopen veel leraren die een sterke drang hebben om kinderen te helpen, hier uiteindelijk op leeg. Bovendien kun je je afvragen in hoeverre je kinderen écht helpt. In hoofdstuk 8 kijken we naar de onderliggende processen die spelen tussen deze leerkracht en leerling. In deze audiomeditatie kun je onderzoeken hoe dit werkt voor jou.

meditatie bij hoofdstuk 8 (leraar als redder)